Kilka razy przybierałam się do lektury Gry w kości i za każdym razem
odkładałam książkę po przeczytaniu ledwie kilku stron. Nabrałam jednak ochoty
na książki retro i po epoce XIX wieku (o czym za kilka wpisów), rzuciłam się na
średniowiecze. Gra w kości nawet mi się podobała, ale mam więcej mieszanych
odczuć niż zupełnie pozytywnych. Moje wyobrażenie średniowiecza i
mentalności ówczesnych ludzi różni się znacznie od wizji Elżbiety
Cherezińskiej.
Obraz Bolesława jest tutaj zupełnie inny od tego w Słowie i mieczu Jabłońskiego, jednak ma on wiele cech wspólnych. Obaj władcy, zarówno Bolesław,
jak i wiele od niego młodszy Otto, są przedstawieni jako silni, mądrzy i
umiejętnie grający w politykę. Każdy ruch bohaterów jest dokładnie obliczony, wyważony
zgodnie z prowadzoną przez nich grą. Otto jest bardzo udatnie kierowany przez
Gerberta i Leona, obaj zachowują się jak świetnie wyszkoleni specjaliści od
public relations. Ekscytują się kolejnymi scenariuszami zdecydowanie niezbyt
zdrowo, ich uwielbienie cesarza jest wręcz obsesyjne. Ich pragnienie uczynienia
go Konstantynem i Aleksandrem Wielkim. W ogóle dużo tu mistycyzmu i pełnego
niezdrowej (moim zdaniem) fascynacji napięcia między bohaterami.
Mimo tego wszystkiego nie czuję w tym wiarygodności, raczej romantyczne
życzenie, aby ówczesna rzeczywistość tak właśnie wyglądała. Brakuje mi tu
okrucieństwa, krwi, wyrachowania. Co prawda, obaj władcy potrafią być okrutni,
jednak wszystko jest usprawiedliwiane przez autorkę jako konieczne. I chociaż
Cherezińska dobrze pokazuje mechanizm polityki i religii, nie stroni od
krwawych opisów konsekwencji podejmowanych działań, to jednak wszystko wydaje
mi się zbytnio uładzone, wybielone. Wszyscy istotni bohaterowie to idealiści,
działający w obronie swych wartości i ludzi, którym służą, wszyscy kierują się
czystymi pobudkami, niektórzy wręcz obsesyjnie wierzą w to, co robią.
Najbardziej wiarygodny jest Bolesław, to człowiek, którego potrafię sobie
wyobrazić. Pozostali jednak są jednowymiarowi, czarno-biali, zbyt
wyidealizowani na moje odczucie, abym mogła w nich uwierzyć.
Brakuje mi też społecznego tła i scenerii, opisów komnat, grodów, choć domyślam
się, że nie to było celem tej książki. Oczywiście autorka zadbała o podstawowe
elementy epokowe obudowujące fabułę, jednak w większości są one dostarczane
przez samych bohaterów – ich wspomnienia, obecne poglądy i zachowania, z ich
punktu widzenia, co nie daje mi poczucia prawdziwości tamtych czasów. Jestem świadoma,
jak mało o nich wiemy, jednak taki zabieg przedstawiania historii do
mnie nie przemawia.
Trudno mi tę książkę nazwać powieścią, być może przez takie skakanie
datami wydaje mi się raczej zlepkiem opowiadań; jakby była porwana z racji
tego, że niewiele wiadomo o tych wydarzeniach z samej historii. Mieszanie
wydarzeń czasowo nie ma dla mnie żadnego uzasadnienia i według mnie jest
kompletnie niepotrzebne.
Styl książki jest wciągający, Cherezińska stara się w
opisach i dialogach oddać średniowiecznego ducha. Powieść jest w większości
poważna, patetyczna wręcz, do czego da się przyzwyczaić, zwłaszcza jeśli omijać
pewne akapity… Na szczęście są tu przebłyski poczucia humoru, i bohaterów, i
ich autorki. Czeka na mnie Korona śniegu i krwi, ponoć o wiele treściwsza. Na
razie głód retro we mnie przygasł, więc jeszcze poczeka.
Wszystko o czym piszesz: skakanie, brak opisów itd. jest charakterystyczne dla książek Cherezińskiej. Można to lubić albo nie ;) Mnie też "Gra w kości" podobała się średnio, w zasadzie ciężko mi powiedzieć dlaczego. Nie wciągnęła w przeciwieństwie do "Odrodzonego królestwa" czy "Legionu". Ale bohaterów akurat oceniam bardzo dobrze, bardzo podobało mi się ukazanie religijności itp. A co do krwi - to nie jest wymagana w każdej książce historycznej ;)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam,
Między sklejonymi kartkami
Szlag, a mam pierwszy tom Korony Śniegu i Krwi i w takim razie chyba nie sięgnę... Ależ oczywiście, że krew w średniowieczu jest wymagana! Zwłaszcza w bitwach;P A tak poważniej, to wiesz pewnie o co mi chodzi, książka sprawia na mnie wrażenie "upupionej", jest zbyt poprawna politycznie.
Usuń