środa, 6 stycznia 2010

Od czego zacząć nowy rok?

Dzisiaj bez zbędnych wstępów propozycje kinowe na ten miesiąc.

Tytuł: Daybreakers - Świt
Scenariusz: Michael Spierig & Peter Spierig
Reżyseria: Michael Spierig & Peter Spierig
Premiera: 8 stycznia 2010
Jest rok 2016. Od 10 lat tajemnicza choroba zmienia ludzi w wampiry. Nowa rasa przejęła dominację na Ziemi. Istoty ludzkie są chwytane i hodowane jak zwierzęta, które mają dostarczać niezbędnego pokarmu. Życie nowych istot uzależnione jest od dostępu do krwi zdrowych ludzi, których na świecie pozostaje coraz mniej. Kiedy gatunek ludzki jest bliski wymarcia, wśród wampirów pojawiają się obrońcy ostatnich ludzi.
Ciekawa byłam takiej wizji świata, za filmem przemawia też doborowa obsada: Ethan Hawke, Wilem Defoe, Sam Neil. Pomyślałam, że może być to przyjemna odmiana po ostatnich filmach z wampirami-wegetarianami. Moje emocje ostygły nieco, gdy zobaczyłam hasło reklamowe na polskich plakatach: "Genialne połączenie Matrixa ze Zmierzchem". Kontrowersyjne, nie powiem, zestawiać kultowe dzieło (mam na myśli wyłącznie pierwszą część Matrixa) z kiczem dla nastolatek, mnie jednak zdystansowało na tyle, że nie wybiorę się na Daybreakers do kina.

Tytuł: Parnassus: Człowiek, który oszukał diabła
Scenariusz: Terry Gilliam
Reżyseria: Terry Gilliam & Charles McKeown
Premiera: 8 stycznia 2010
Tytułowe imaginarium to widowisko, w trakcie którego publiczność wybiera między radością a smutkiem, światłem a mrokiem. Z nim to właśnie jeździ po świecie Dr Parnassus, który zawarł pakt z diabłem: w zamian za nieśmiertelność musi oddać mu swoje pierworodne dziecko: 16-letnią córkę Valentinę. Nie zamierza jednak tego zrobić...
Za kamerą Terry Gilliam, a przed nią: Heath Ledger, Johnny Depp, Jude Law, Colin Farrell, Chrisopher Plummer, Tom Waits. Na ten film czekam od kilku miesięcy i recenzji możecie spodziewać się wkrótce po premierze. Szkoda tylko, że w promocji filmu wykorzystuje się hasło: "Ostatni film Heatha Ledgera", żerując tym samym na jego śmierci.

Tytuł: Głód
Scenariusz: Enda Walsh & Steve McQueen
Reżyseria: Steve McQueen
Premiera: 8 stycznia 2010
Film "Głód" to debiut reżyserski Steve'a McQueena. Irlandia Północna, członkowie paramilitarnej armii IRA w więzieniu przeprowadzają protest czystości. Walczą o to aby ich status więzienny zmienić ze zwykłych kryminalistów na więźniów politycznych. Jeden z więźniów to Bobby Sands zatrzymany po strzelaninie z policją. Oddany sprawie postanawia przeprowadzić strajk głodowy...
Wprawdzie film nie ma nic wspólnego z fantastyką, ale to dobre, mocne i świadome kino. Miałam okazję zobaczyć go dwa lata temu i szczerze polecam.

Tytuł: Księżniczka i żaba
Scenariusz: Ron Clements, John Musker, Rob Edwards
Reżyseria: Ron Clements & John Musker
Premiera: 15 stycznia 2010
Historia dziewczyny żyjącej w sercu Luizjany, Nowym Orleanie. Piękna księżniczka Tiana, bardzo zuchwała żaba i śpiewające aligatory są bohaterami tej baśniowej opowieści.
O tej animacji wspominałam w oddzielnym wpisie i mam nadzieję, że będę miała okazję się przekonać, czy nie jest tak płytka, jak dawne baśnie Disneya.

Tytuł: Sherlock Holmes
Scenariusz: Michael Robert Johnson, Anthony Peckham, Simon Kinberg
Reżyseria: Guy Ritchie
Premiera: 15 stycznia 2010
Sherlock Holmes i jego wierny przyjaciel dr Watson zostają poddani kolejnej próbie. Tym razem sławny detektyw, wykorzystując swoje nieprzeciętne umiejętności oraz legendarny intelekt, stanie do walki, podczas której zdemaskuje śmiertelny spisek mogący zniszczyć kraj. Jak ukarze jego twórców?
To kolejna z wielu premier tego roku, na którą czekam niecierpliwie. Mam nadzieję na widowiskowe, przewrotne i zabawne kino i wierzę, że Ritchie z Downey'em Jr i Law mi to zapewnią.

Tytuł: Księga Ocalenia
Scenariusz: Gary Whitta
Reżyseria: Albert Hughes & Allan Hughes
Premiera: 29 stycznia 2010
Rok 2044. Postapokaliptyczny krajobraz zniszczonej Ameryki przemierza Eli – samotnik i wolny strzelec. Mężczyzna jest w posiadaniu tajemniczej księgi, w której znajduje się „klucz” i wiedza niezbędna do ocalenia ludzkości. Podczas podróży bohater trafia do małego miasteczka zarządzanego przez burmistrza – tyrana Carnegie. Despota, chcąc przejąć totalną władzę nad ludźmi za wszelką cenę próbuje wejść w posiadanie księgi. Na drodze Eliego staje również niezwykle seksowna dziewczyna o imieniu Solara. Rozpoczyna się dramatyczna walka o ocalenie ludzkości.
Denzel Washington i Gary Oldman (zwłaszcza on) przyciągnęli moją uwagę, natomiast niepokoi mnie ta wzmianka o seksualności kobiecej postaci, granej przez Milę Kunis.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz