czwartek, 7 stycznia 2010

Atak podsumowań

Koniec starego roku i początek nowego to szał podsumowań i oczekiwań. Ja swoich publikować nie zamierzam, wolę śledzić rynek książkowy i filmowy na bieżąco, jakichś specjalnych refleksji o stanie tychże też nie mam. Nie ustrzegłam się jednak przed czytaniem podsumowań na różnych portalach, z czego szczególnie zainteresowały mnie dwa. Pierwszy to lista 50. najlepszych filmów minionej dekady według użytkowników serwisu filmowego imdb. Poniżej 10 pierwszych miejsc, niektóre zaskakujące:
1. Mroczny rycerz (2008)
2. Władca Pierścieni: Powrót Króla (2003)
3. Miasto Boga (2002)
4. Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (2001)
5. Avatar (2009)
6. Memento (2000)
7. Władca Pierścieni: Dwie Wieże (2002)
8. WALL-E (2008)
9. Amelia (2001)
10. Życie na podsłuchu (2006)
Widać więc, że ostatnie dziesięciolecie należy do produkcji fantastycznych, co nie może mnie, fankę fantastyki, nie cieszyć. Sama nie umiałabym się zdecydować, który film uznać za najlepszy, trudno mi nawet wybrać najlepszy film jednego roku (chociaż teraz nie miałam wątpliwości, bo 2009 należy zdecydowanie do Inglourious Basterds (swoją drogą, film Tarantino znalazł się na 17. miejscu top 50).

Ciekawie prezentuje się natomiast lista 10. najgorszych filmów dekady, na której znalazły się dwa polskie filmy...
1. The Maize 2: Forever Yours (2006) - horror USA
2. Dead at the Box Office (2005) - horror USA
3. Lost in the Woods (2009) - familijny USA
4. Yyyreek!!! Kosmiczna nominacja (2002) - komedia POLSKA
5. Just Another Romantic Wrestling Comedy (2006) - komedia USA
6. Gulczas, a jak myślisz... (2001) - komedia POLSKA
7. A-List (2006) - komediodramat USA
8. Xuxinha e Guto Contra os Monstros do Espaço (2005) - familijny BRAZYLIA
9. 99 (2006) - komedia USA
10. The Round and Round (2002) - dramat USA
Żaden z tych filmów (oczywiście zagranicznych) nie miał premiery w polskich kinach.

Pełna lista top 50 na stronie imdb.

Drugim zestawieniem, które przykuło moją uwagę jest podsumowanie rozczarowań i zaskoczeń filmowych 2009 roku przygotowane przez serwis Stopklatka, w obu przypadkach zdominowane przez obrazy fantastyczne. Jest mi ono bliskie o tyle, że w większości przypadków się z nim zgadzam.

I tak, największych rozczarowań dostarczyły następujące filmy:
1. Spirit - Duch Miasta
3. Transformes: Zemsta Upadłych
4. Dragonball: Ewolucja
6. 9
7. Surogaci
8. Idealny facet dla mojej dziewczyny
9. Złoty środek
10. Antychryst
Natomiast największe zaskoczenia 2009 roku to:
2. Kac Vegas
3. Klopsiki i inne zjawiska pogodowe
4. Wojna polsko-ruska
5. 500 dni miłości
6. Odlot
7. Stan gry
8. Star Trek
9. Krwawe Walentynki 3D
10. Dom zły
Lista wraz ze szczegółami dostępna jest tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz