Nigdy nie byłam wielką
fanką horrorów, za bardzo się boję bać, ale od czasu do czasu lubię zajrzeć za
zakazane przeze mnie drzwi i poczuć dreszcz strachu na karku. Jeśli już tak się
zdarza, sięgam po prozę Łukasza Orbitowskiego albo Stefana Grabińskiego,
ostatnio jednak coraz częściej zaglądam w literackie rejony grozy i horroru, w planach
mam zapoznanie się z klasyką gatunku. Filmowo nie znoszę obrazów epatujących
przemocą i krwią, nigdy nie byłam w stanie wytrwać dłużej niż pięć minut w
oglądaniu Obcego, natomiast Lśnienie oglądałam z rosnącą fascynacją. Jednym
słowem, wolę horror psychologiczny, operujący klimatem niepokoju zamiast
porozrzucanymi wszędzie flakami. Dlatego postanowiłam obejrzeć Sierociniec,
zaintrygowała mnie historia opuszczonego domu, w którym wychowała się Laura, by po latach przywrócić mu dawną funkcję, tytułowego sierocińca.
Okazuje się, że dom kryje makabryczną tajemnicę.
Przyznam, że film po
części spełnił moje oczekiwania, nie spodziewałam się takiego finału i byłam
poruszona rolą Belén Ruedy grającej Laurę, główną bohaterkę. Zachwycały mnie zdjęcia i sam dom, fabuła przypominała historię Piotruś Pan. Sam rozwój akcji był jednak schematyczny do bólu i po części
przewidywalny. Uszy raziła koszmarna muzyka, całkowicie nie pasująca do atmosfery,
a w momentach, które zapewne miały mnie przerazić, wybuchałam śmiechem. Nie
podobało mi się również potraktowanie przez twórców wątku matki, zdolnej zrobić
wszystko, by odnaleźć ukochanego synka, w opozycji do ojca, który nie może
znieść całego napięcia i wyjeżdża. Skąd taka mała wiara w mężczyzn? A może tego
typu rozwiązania są odpowiedzią na kino akcji, w którym mężczyzna jest
wojownikiem? Nie wiem, ale widziałam chyba zbyt wiele filmów o takiej
strukturze i czuję się nimi po prostu zmęczona.
Wspomniałam o Piotrusiu Panie, kto obejrzał lub obejrzy Sierociniec być może wpadł/wpadnie na ten sam wniosek. W ogóle obraz utrzymany jest w tonie swoistej przypowieści, takiej
baśni dla dorosłych, której morałem jest nakaz, by słuchać dzieci, gdyż one
jako jedyne widzą to, co dla nas, starszych jest już niedostrzegalne.
Lekceważenie najmłodszych może doprowadzić do tragedii, o czym się przekonała
główna bohaterka w najgorszy możliwy sposób. Gdyby jeszcze do zakończenia
dokręcić równie dobrą pozostałą część filmu, byłby to naprawdę dobry i mądry horror.
Swego czasu w ogólniaku czytałam sporo horrorów, a potem coś we mnie pękło, i nagle zaczęłam się przeraźliwie bać :) Teraz rzadko mi się zdarza, zarówno czytać, jak i oglądać. Sierociniec widziałam jakiś czas temu, ale dopiero twój wpis przypomniał mi jego treść. Pozostało mi tylko mgliste wrażenie, że piękne zdjęcia w tym filmie były.
OdpowiedzUsuń