wtorek, 18 lutego 2014

30 dni z książkami - Dzień XVII: Ulubiony cytat z ulubionej książki

Nie mam ulubionej książki (co tym samym wyklucza z wyzwania dzień XXX, wciąż myślę, czym go zastąpić), ale mam ulubiony cytat. Co więcej, to cytat z książki, której nie przeczytałam w całości, a tylko we fragmentach. Jest to też jedyny cytat, który pamiętam.

Jam częścią tej siły, która wiecznie zła pragnąc, wiecznie czyni dobro. 
Johan Wolfgan Goethe, Faust
Uwielbiam to zdanie. Zawiera w sobie wszystko - odpycha i przyciąga jednocześnie, jest niewymownie tragiczne, może być też ironiczne, skrywa w sobie tajemnicę. Jest dla mnie kwintesencją pewnego relatywizmu w pojmowaniu dobra i zła, przekonania, że w każdym z nas tkwi i jedno, i drugie, że nikt nie rodzi się złem wcielonym. Każe się zastanowić, z jakich powodów zło wygrywa i czy można powrócić na jasną stronę Mocy.

Wciąż mam w planach przeczytać Fausta Goethego, ze względu właśnie na postać Mefistofelesa.

4 komentarze:

  1. Też lubię ten cytat - choć najlepiej wspominam ten z "Giaura" Byrona (w przekładzie Mickiewicza):
    "Bo mężny na śmierć ze wzgardą poziera,
    Nędzarz jej pragnie, tchórz się jej wydziera
    Kto mi dał życie, niechaj je odbiera" - nieraz pomaga to w sytuacjach strachu i stresu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też czytałam tylko jakieś bardzo krótkie fragmenty "Fausta", ale cytat kojarzę, bo Bułhakow wybrał go na motto "Mistrza i Małgorzaty" - jednej z moich ulubionych powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A prawda! I to chyba właśnie wtedy mnie zainteresował ten cytat. Mistrza i Małgorzatę też przydałoby się odświeżyć, ciekawe, jak ją odbiorę teraz...

      Usuń