sobota, 20 grudnia 2008

O fantastyce - "Historia i fantastyka", Sapkowski & Bereś, SuperNOWA 2005

Długo zastanawiałam się nad zakupem tej książki i niestety odbiło się to na moją niekorzyść. Żałuję, że nie kupiłam lub chociaż nie przeczytałam jej w czasie pracy nad magisterką, miałabym kilka jeszcze koncepcji do opisania.

W Historii i fantastyce zebrane zostały wszystkie wywiady, jakie Stanisław Bereś przeprowadził z Andrzejem Sapkowskim, a było ich całkiem sporo. Duża pochwała należy się redaktorom, którzy ułożyli rozmowy, przeprowadzone przecież na przestrzeni lat, w logiczną całość. Wyszła z tego ciekawa rozmowa rzeka, polemika na tematy dotyczące głównie teorii fantastyki i książek Sapkowskiego.

Jeśli jednak ktoś sądzi, że dzięki tej książce pozna prawdziwego człowieka kryjącego się za pisarzem, może się rozczarować. Sapkowski bowiem konsekwentnie broni się przed odpowiedziami na pytania dotyczące jego prywatnego życia, poglądów politycznych i społecznych (choć te wywnioskować można między wierszami oraz uważnie czytając książki). Dużo można natomiast dowiedzieć się o podejściu Sapka do pisarstwa jako takiego, do konwencji fantastyki, sporo też o jego preferencjach czytelniczych.

Niestety przez niektóre wypowiedzi - z lekka nadęte i wyniosłe, czasem nawet pogardliwe - Sapkowski wydaje się niedostępny i zarozumiały, co może mu kiedyś zaszkodzić w stosunkach z fanami.

A tak przy okazji, mógłby coś już wydać, cholera, bo kończą mi się lektury...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz